Liljevalchs Vårsalong

I år är det dags för reparation av Liljevachs konstmuseum, så Vårsalongen har fått flytta till ett annat ställe. Och då hamnade den mitt i stan, i den del av Gallerian som byggs om och på. Man får ta en bygghiss, manövrerad av en ”hisskonduktör”, kliva ut på en byggnadsställning och sedan kila in i utställningen, inrymd i vad som antagligen ska bli kontorslokaler. Fast först måste man ta en ordentlig titt på utsikten – antagligen enda chansen man får att se Stockholm ur det perspektivet. 

Jag var där i förra veckan, tillsammans med en hel del andra personer. Som vanligt höll jag mest utkik efter textil konst, även om jag kollade på allt, om än snabbt. Det finns till exempel mycket fint foto och även teckningar och grafik som föll mig i smaken. Ja, Vårsalongen är lika spretig som vanligt, och det är som jag ser det största charmen med den. 

  
Framför en vägg hängde ett antal vårlökar, tillverkade av Alena Törnberg. Själva lökarna är tovade av ull, medan blommor och rötter är av garn och tyg med broderi. Hela verket har en skir poetisk framtoning som tilltalade mig mycket. Det heter ”State of transcience”, vilket jag översätter till ungefär Övergångsstadium. Konstnären har en hemsida här. 

  
I ett hörn låg en hög med stenar, försedda med virkade överdrag. Folket som såg detta blev mycket nyfikna och undrade om det verkligen var riktiga stenar inuti. Frestelsen var stor för många att lyfta upp och känna efter. Men såg man efter ordentligt kunde man skönja stenarnas yta genom höljet. Verket är tillverkat av Hannah Strefkerk och heter ”To conserve”. Konstnären vill peka på kretsloppet i naturen och få oss att stanna upp och fundera på det vi har omkring oss. Kolla hennes hemsida, här finns många exempel på hennes verk inom konstriktningen land art, en som jag tycker mycket intressant konstform. 

  
Astrid Bäckström hade vävt ett porträtt av Ellen Key. Verkets titel är ett citat av henne: ”Fakta halka ur allas minne”. Materialet är tunna trasor med inskott av färgade trådar, ett lite motspänstigt material som konstnären lyckats behärska alldeles utmärkt. Avsikten är att göra ett inlägg i skoldebatten riktat mot korvstoppningsmetoden. Här är länken till konstnärens hemsida. 

  
Det här verket kallas ”Spänn fast säkerhetsbältet nr 11” av konstnären Emelie Falck. Hon är inspirerad av utsikten från flygplan, skillnaden mellan det som ser ordnat ut på avstånd men visar en annan verklighet på nära håll. Jag har inte hittat någon hemsida för konstnären. Det anges inte heller någon i katalogen. Vi som tittar närmare på hennes verk får se korsstygn på längden och tvären. 

  
Fortsättning följer. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *