Många av er känner väl till Lisa Johanssons bok: Gamla, i lappmarken välkända Växtfärgningsrecept. Själv blev jag nyligen begåvad med en stencilupplaga på delar av innehållet, men den finns på Bokbörsen t.ex. Det var roligt att läsa den, och här kommer några kommentarer.
Men först lite om författaren. Lisa Johansson föddes 1894 i Vilhelmina socken i landskapet Lappland. Hon levde hela sitt liv där och avled 1982. Uppväxten var mycket knaper men så småningom blev hon etablerad som både författare, konstnär och folklivsskildrare och upptecknare. Levnadsteckning och verkslista har jag hittat på Wikipedia. Hon är också upptagen i Lappland Hall of fame. Jag har känt till hennes växtfärgningsbok länge, men hennes övriga verksamhet var okänd för mig.
En bekant till mig gick en gång på 1960-talet (tror jag) en kurs i just växtfärgning för henne. Den hölls på en folkhögskola i Norrland, en skola som hade ett uttalat hälsoperspektiv på tillvaron. Kaffe var inte tillåtet på skolan, men när Lisa Johansson kom dit med sin pipsnugga och krävde kaffe innan hon skulle arbeta, så var det bara att rätta sig efter det.
Recepten då? De flesta av dem är varianter på sådant som redan är bekant för mig, och jag har inte hunnit prova något än. Några saker är lite särskilda. Färgbadet kallas för ’färgvört’. Många av recepten går ut på att blanda växter för att få olika färger, i stället för att jobba med överfärgningar som vi ofta gör idag. Nästan alltid är färgväxt, betningsmedel och garn blandade i samma bad. Det finns några för mig okända metoder att få blå färg ur roten av midsommarblommor och mjölkörtens tidiga skott som ska bli intressanta att testa. Men kanske någon av läsarna redan har gjort det? Med tanke på nutida metoder som ’slow colour’ är det särdeles intressant att läsa om den metod som Lisa Johansson benämner ’syrning’. Där ska först växten dra i färgbadet 2-3 veckor och sedan garnet i några dagar, med växten kvar i vörten förstås. Det finns också några riktigt gamla recept med gamla måttenheter som lod, och andra där man ska använda anilinfärger, alltså syntetfärger i den form de först kom i handeln. En hel del av recepten är dessutom avsedda även för lin och bomull.
Men jag ser fram emot att få prova de här recepten, och givetvis ska jag berätta hur det gått.